Sindrom pra-haid dan Herba Cina - Cuscuta (Tu Si Zi)

Sindrom pra-haid dan Herba Cina - Cuscuta (Tu Si Zi)

Kesan sindrom Prahaid lebih 70% hingga 90% daripada wanita sebelum menopaus di Amerika Syarikat dan kurang bagi wanita di Asia Tenggara kerana perbezaan mereka dalam gaya hidup dan struktur sosial. Ia ditakrifkan sebagai fungsi yang rosak daripada ovari yang berkaitan dengan kitaran haid wanita, ia kesan keadaan fizikal dan emosi wanita, dan kadang-kadang mengganggu aktiviti harian akibat daripada turun naik hormon. Sindrom ini berlaku satu hingga dua minggu sebelum haid dan kemudian menurun apabila tempoh bermula. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan bagaimana herba Cina Cuscuta (tu si zi) kesan wanita dengan PMS.

I. Definisi

Cuscuta merupakan genus kuning, oren atau merah tumbuhan parasit dan tergolong dalam keluarga Cuscutaceae itu. Ia telah digunakan dalam perubatan tradisional dalam merawat penyakit hati dan buah pinggang.

II. bagaimana herba Cina Cuscuta (tu si zi) kesan wanita dengan PMS.

1. hepatoprotective
Cuscuta mengandungi bahan kimia yang membantu untuk mencegah kerosakan hati yang disebabkan oleh sama ada toksin persekitaran atau toksin yang terkumpul di dalam hati menyebabkan meningkatkan fungsi hati dalam
mengawal selia tahap estrogen dalam kitaran haid dan mengurangkan gejala PMS.

2. Lignan
Ia juga mengandungi lignan, salah satu daripada ahli phytoestrogen, yang membantu untuk menghalang estrogen yang tidak baik dan meningkatkan tahap estrogen baik menyebabkan mengimbangi hormon antara estrogen dan progesteron dengan itu, mengurangkan gejala-gejala sindrom prahaid.

3. Flavonoid
Flavonoid adalah lebih baik dikenali kerana sifat antioksidan dalam meningkatkan sistem imun melawan pertumbuhan tumor dan kanser. Ia juga meningkatkan sistem imun dalam memerangi virus atau bakteria semula jangkitan organ produktif dan keradangan.

4. Diuretik
Cuscuta juga tahu untuk meningkatkan fungsi buah pinggang dalam menyingkirkan toksin dalam badan melalui rembesan kencing menyebabkan mengurangkan risiko pengekalan air dan berat badan bagi sesetengah wanita dengan PMS.

5. Sistem Penghadaman
Ia juga membantu untuk meningkatkan penyerapan pencernaan vitamin dan mineral penting dengan menghentikan cirit-birit bagi sesetengah wanita sebelum dan selepas ovulasi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar